“Ik ben geboren en getogen in Roosendaal. Geboren op de “De Kaai” in 1943 terwijl er bommen werden gegooid. Ik heb er 65 jaar gewoond. Ik had de schoenenwinkel De Kaplaars. Daarna gewoond in de Dr. Brabersstraat en sinds 5 jaar in de Beneluxflat.
Ik ben een op en top Roosendaler. Al 70 jaar lid van Voetbalvereniging Roosendaal. Oprichter en organisator van de Volkswielerronde en de jaarmarkt en aansluitend de Draai van de Kaai. Deze wielerronde is inmiddels een begrip in het internationale wielrennen.
Het idee van een profronde kwam eind jaren 70 en in 1980 vond de eerste profwiellerronde plaats. Ik ben 35 jaar lang voorzitter geweest”
Zijn ondernemerschap heeft hij van huis uit meegekregen. Zijn ouders hadden een schoenenwinkeltje op De Kade, waar hij tussen de schoenendozen opgroeide. Het was toen gebruikelijk dat de zoon het bedrijf van de vader overnam.
John’s roots liggen onmiskenbaar op De Kaai. Hij voelt zich daar nog steeds mee verbonden en noemt zichzelf trots een “Kaaiman”. Hij heeft een sterke band met die plek en voelt zich er thuis.
Hij wil graag delen dat De Kaai vroeger een ondergeschoven kind was, een beetje zoals de Jordaan. Er waren veel horecazaken en winkeltjes, maar er werd een beetje op neergekeken. Daarom hebben ze veel activiteiten georganiseerd om te laten zien wie ze waren en wat ze konden.
In zijn vakgebied is John trots op zijn 21 jaar als gemeenteraadslid. Eerst voor de Vrije Lijst, die later opging in de VVD, en daarna voor de VLP. Hij was fractievoorzitter en lijsttrekker, en hoewel hij zichzelf niet het beste raadslid noemt, was hij wel vaak de laatste die thuiskwam, met toestemming van zijn vrouw Marita.
Een van zijn mooiste herinneringen is toen Miguel Indurain, vijfvoudig winnaar van de Ronde van Frankrijk, in 1994 met een privévliegtuig naar Seppe kwam en meedeed aan de Draai van de Kaai. Ook herinnert hij zich het jaar 1989, waarin Greg Lemond en Laurent Fignon, na een spannende Tour de France, samen het eerste criterium in Europa reden in Roosendaal.
In zijn vrije tijd is John graag bij de wielerkoers en is hij een fervent supporter van Ajax. Hij heeft zes keer de Europacupfinale bijgewoond.
Roosendaal is volgens hem de perfecte locatie voor bedrijven vanwege de centrale ligging tussen Rotterdam en Antwerpen en de grote industrieterreinen zoals Borchwerf.
Wat betreft het leisure park Roosendaal, John vindt het prachtig dat Designer Outlet Roosendaal vaak op TV komt, maar de binnenstad profiteert er niet van. Hij pleit voor gratis parkeren op zaterdag en zondag om de horeca en winkels in de binnenstad te ondersteunen, want betaald parkeren jaagt mensen weg en kan de ondergang van veel binnensteden betekenen.
John is inmiddels met pensioen en heeft 40 jaar in de schoenenbranche gewerkt. Hij was ook 21 jaar actief als gemeenteraadslid en is de Founding Father van De Draai van de Kaai, waarmee hij Roosendaal op de kaart heeft gezet.
Hij woont zijn hele leven al in Roosendaal, geboren op De Kaai terwijl buiten de bommen vielen. John raadt iedereen aan om Trots op Roosendaal te lezen om Roosendaal beter te leren kennen, omdat er veel te doen is en de stad bruist.
Hij is trots op Roosendaal omdat hij in hart en nieren een Roosendaler is en overal waar hij komt de trots van Roosendaal uitstraalt. Roosendaal nodigt mensen uit met prachtige evenementen en hoe meer mensen komen, hoe beter.
Roosendaal is uniek omdat iedereen er welkom is en de stad openstaat voor bezoekers. Over vijf jaar ziet John de middenstand zich staande houden ondanks de concurrentie van online aankopen. Hij heeft vertrouwen in de goede gemeenteraad en de toekomst van Roosendaal.
John gelooft dat Roosendaal toekomstbestendig is door zijn eigen gezicht en identiteit te behouden. De stad blijft uniek en aantrekkelijk voor jong en oud door de vele sportaccommodaties en evenementen.
Zijn ideale Roosendaal heeft een beter parkeerbeleid, met gratis parkeren op zaterdag en zondag en lage parkeertarieven. Hij geeft Roosendaal een 8 omdat hij nooit tienen geeft en zou graag een beter stadslogo zien, zoals vroeger: “Beleef het in Roosendaal”.
Trots op Roosendaal is een initiatief van G.C. De Bot Logistics en We Boost Brands, die via deze website een platform bieden voor inwoners, ondernemers en organisaties om hun verhalen en prestaties te delen. De website is ontworpen om de positieve aspecten van Roosendaal te benadrukken en zo de trots van de inwoners te verhogen.
Met Trots op Roosendaal willen G.C. De Bot Logistics en We Boost Brands laten zien dat Roosendaal een geweldige stad is om te wonen, werken en recreëren. Door de website hopen ze de inwoners te stimuleren om meer te genieten van alles wat Roosendaal te bieden heeft en zo de leefbaarheid in de stad te verhogen.